This is it! The End! A blog to say goodbye! - Reisverslag uit Corn Island, Nicaragua van Tom De Bock & Liesje! - WaarBenJij.nu This is it! The End! A blog to say goodbye! - Reisverslag uit Corn Island, Nicaragua van Tom De Bock & Liesje! - WaarBenJij.nu

This is it! The End! A blog to say goodbye!

Door: Bockie

Blijf op de hoogte en volg Tom

21 November 2011 | Nicaragua, Corn Island

Wel het zit er zo goed als op! Mijn laatste weekje heb ik nog doorgebracht op Little Corn Island in Nicaragua! And Little it is….. een piepklein eilandje van nog geen 2 vierkante kilometer (op een dik uur ben je rond). En dit is weer zo’n waar paradijs, het massatoerisme is nog niet tot hier geraakt, na dag 1 ken je hier bijna iedereen, geen brommers of auto’s, de stroom valt geregeld uit (2 maand terug tot 15 dagen lang!), ook de internetverbinding is er zelden.... Yep hier vliegen de dagen voorbij, en is het aangenaam vertoeven! En vooral fantastisch om te gaan duiken en nog eens goed te profiteren van het zalige, warme weer (het zal thuis terug aanpassen worden, maar ik denk dat ik de eerste dagen toch in short en sletskes wil blijven rondlopen, ook op het werk :-))

Maar helaas is nu het einde onherroepelijk in zicht, de stekker wordt er uit getrokken! Vanuit San Jose, Costa Rica vlieg ik – 4 maand later dan gepland – nu terug naar huis. In 24 uur sta ik terug op Europese bodem, in Amsterdam! Tijd om sentimenteel te worden en terug te blikken….. Oh ja vergeet de prijsvraag onderaan niet! Hier gaan we….
Euh waar moet ik nu beginnen? Met te zeggen natuurlijk dat het een onwaarschijnlijk mooie fantastische en onvergetelijke trip was! Zuid (en centraal)-Amerika is gewoon een schitterend continent! En nooit gedacht dat alleen reizen zo makkelijk zou gaan! You’ll never walk alone (nou uitgezonderd in sommige delen van Patagonia :-))! Er zijn zo veel mensen onderweg, van alle leeftijden en generaties, de meeste gemiddeld voor 6 maand. Iedereen is super sociaal en het lijkt soms 1 grote happy family en dat maakt vaak je trip of excursie. Alleen ben je enkel als je echt alleen wil zijn!

Wat zal ik na 11 maand Zuid-Amerika altijd blijven associëren met dit continent en zal ik meteen missen?

De eetcultuur; okay het eten is hier niet meteen verfijnd en het is niet altijd simpel om gezond en evenwichtig te eten! Maar het eten is zo belangrijk in hun cultuur hier…. Altijd en overal vind je eten of zie je ze eten! Op de bus, in het cafe, ….. Zo veel regionale specialiteiten… zo veel lekkers! Ik zal het missen om op straat empanadas te eten of om arepas op de bus te bestellen.

Het openbaar transport; het netwerk van bussen, taxi’s, camions…. is ongelofelijk! Zelden of nooit moet je langer dan een uur wachten. Op elk tijdstip van de dag rijden er bussen naar alle mogelijke uithoeken en vaak enorm goedkoop! Je stapt op en af waar je wil, soms stopt de bus om iemand af te zetten, om 50 meter verder iemand anders er af te zetten…. Nee met bus hier is altijd een beetje reizen en steeds een groot avontuur! Overvolle bussen, stinkende bussen, hete bussen! Voor een busrit van 12 uur schrik je niet meer terug, dat is “normaal” en het equivalent voor de trein Brussel - Oostende.

De muziek; ook dat is onlosmakelijk verbonden met de Zuid-Amerikaanse cultuur! De mensen kunnen gewoon niet zonder muziek! Overal hoor je muziek, vaak heel luid…. Bussen, cafe’s, hotels…. Er wordt meegezongen en gedanst! En de Spaanstalige muziek is gewoon een aparte wereld en (zwarte) business! Ik had het zelf ook niet gedacht, maar het is meer dan salsa en merengue en juanes en shakira! Muziekstijlen waar ik nooit van gehoord had…. Heel veel lokale muziek, heel veel lokale artiesten en optredens! Dat het hier leeft en swingt is een understatement!

De natuur; Tja zo veel moois, zo’n uitgestrekte natuur, zo veel parken en trekkings! Het is voor ons nog moeilijk voor te stellen dat je 100 kilometers kan rijden zonder een huis of ne mens tegen te komen! De Andes, de Amazone, de kust….. het heeft zo veel moois te bieden en de landschappen zijn fenomenaal! Het zal terug ven wennen worden om langs de E19 te rijden…..

En dan, het allerbelangrijkste, hetgeen mijn trip gemaakt heeft, wat me altijd zal bijblijven en waarom ik zo veel van Zuid-Amerika hou….. de mensen! Okay er zijn natuurlijk verschillen (net zoals de Europeanen), maar in het algemeen zijn Zuid-Amerikanen enorme warme, sociale, gastvrije, vriendelijke, eerlijke en trotse mensen! Overal wordt je met open armen ontvangen, iedereen maakt met jou een praatje,….. Ze zijn trots op hun land (iets wat wij niet meer kennen) en willen dat je er geweldige tijd beleeft (de meest gestelde vraag is ‘do you like my country?’). Ze zijn zo vriendelijk, arrogantie heb ik hier nooit gezien! En het is hartverwarmend, de mensen hebben hier vaak niets, zijn zo veel armer dan ons en toch stralen ze elke dag en hoor je ze niet klagen! Ze willen je helpen, ze willen je uitnodigen en dat zonder iets terug te willen. Hun levenslust en –vreugde is onwaarschijnlijk! Bovendien zijn ze super eerlijk. De meeste mensen kan je hier gewoon blindelings vertrouwen, zelden of nooit ben ik in het zak gezet of bedrogen, betalen doe je wanneer het je uitkomt….

Kleinere dingen die zo typerend zijn en ja toch ook ga missen; Overal en altijd de TV die aanstaat, meestal met voetbal op, overal en altijd voetbal, de macho’s, de steeds opgemaakte vrouwen, de strakke afgewassen jeans, de straatverkopers, de loslopende en blaffende honden, het toiletpapier NAAST de Pot gooien (dat wordt zeker oppassen!), de lokale pils, de slechte wegen, de verkeersdrempels, de rijst, bonen en kip, het lange wachten, de bureaucratie, nog meer geduld hebben, tegen iedereen ‘buenos dias’ zeggen, om 6 uur wakker worden door het licht, het buitenleven,…..

Yep dat was zuid-Amerika voor mij! En zo kan ik nog uren blijven doorgaan, maar dat spaar ik voor aan den toog binnenkort! :) Laat ons afronden met wat feiten en lijstjes…. Iedereen vraagt me steeds wat het mooiste, het beste, enzovoorts is. Het Is een beetje als vragen naar je favoriete platen….. Een onmogelijke vraag, er is zo veel en het wisselt van dag tot dag! Maar kom ik heb een poging ondernomen, dus hier zijn ze!

De rijsleistjes en fijten!

- 318 dagen onderweg ofte 45 weken!
- Een route van ruw geschat meer dan 15.OOO km!
- Vluchten niet meegerekend, per boot, bus, taxi, camion, te voet, paard, fiets, ….
- 15 bezochte landen + Antarctica + eentje doorkruist met de bus (El Salvador in 8 uur tijd)
- 8 verschillende eilanden (groepen)
- Van pool tot evenaar tot Kreeftskeerkring
- Van -30 meter tot 5.800 meter
- Van 20 graden onder nul tot 45 derboven
- 2 continenten, 3 deelcontinenten, 3 zeeën
- 55 verschillende grenscontroles (paspoort vol dus en veuhl uren wachten)
- 5 verschillende tijdzones
- 13 verschillende munteenheden
- 103 verschillende hostels/hotels/….; 69 single bedden – 34 dubbele (met liesje uiteraard :))
- 39 nachten in de tent op 31 verschillende locaties
- 4 couchsurfers en 4 nachten op de grond in de luchthaven
- 8 nachten in de hangmat en een tiental nachtbussen
- 27 nachten op 4 verschillende boten
- Langste verblijf; Utila, honduras (6 nachten!)
- 13 verschillende vluchten – 5 huurauto’s (2 kapotte!)
- Meest bezochte luchthaven: 4 keer San Jose - Costa Rica (ken ik ondertussen vanbuiten)
- Langste busrit: 24 uur santa elena – puerto ayacucho (venezuala) in 2 bussen
- 47 ½ gelezen boeken – 8 verschillende lonely planets
- 41 geziene films (de ontelbare slechte films op de bus niet meegerekend)
- 13 trekkings van meer dan 1 dag (51 dagen in totaal euh getrokken)
- 25 blogs en net geen 69 000 views (dat is gelijk Werchter! Vielen dank!)
- 3OO uur in het internetcafé en bijna 100 nieuwe facebookvrienden
- Ongeveer 20.000 foto’s (bereid jullie voor op een lange fotomarathon! :))
- 30 kg rijst, 40 kippen, 10 kg bonen en 200 liter pils
- 19 duiken in 6 landen
- 3 kappersbezoeken (ja waarvan eentje mislukt)
- Verloren zaken: 6 zonnebrillen, bankkaart, 2 USB sticks en een jawel (volle) toiletzak
- Medische zaken: 1 voedselbacterie, 1 antibioticakuur, 2x hoogteziek, 1 paar kapotte knieën, veel diarree en veel beten (muggen, zandvlooien, bedvlooien)

De Lijstjes!

Onvergetelijkste trip
1) Antarctica (een ongeziene en andere wereld)
2) Galapagos eilanden ( een wereld met de uniekste beestjes)
3) Paaseiland ( een magische en surreële wereld)

Favoriete land (loopt tevens gelijk met de meest vriendelijke mensen)
1) Colombia (de meest geweldige mensen en het warmste onthaal)
2) Peru (w at een verscheidenheid!)
3) Guatemala (fascinerend en kleurrijk)

Kleurrijkste en traditioneelste land
1) Bolivia
2) Guatemala
3) Ecuador

Geweldigste trekking
1) Torres del paine, chili ( a classic!)
2) Roraima, venezuela (een andere wereld)
3) Dientes de Navarino, Chili (het einde van de wereld)

Mooiste vrouwen – hoewel ik officieel vanaf Costa rica niet meer naar de vrouwen mocht kijken :-)
1) Mexico (en ze zijn met veel! :))
2) Argentinië (zwoel!)
3) Colombia

Bruisendste hoofdstad
1) Buenos Aires (sexy en stijlvol)
2) Mexico City (oneindig interessant)
3) La Paz (explosief en chaotisch en vooral heel hoog!)

Fascinerendste ruïnetocht
1) MachuPpicchu – Inca Trail, Peru (om te blèten, zo indrukwekkend)
2) Lost city, Colombia (hard to get en onwaarschijnlijke landschappen)
3) Tikal, Guatemala (de geweldig hoge tempels)

Meest gehoorde nummer
Lucenzo en Don Omar: Danza kuduro (de hit van mijn trip! Vanaf maart gehoord in Bolivie, vanaf dan onophoudelijk!
Verder: Hit the floor, stereo love, dirty bit, saxo beat en alles van Pitbull en Enrique!

Meest gehoorde Belg
Stromae – alors on danse (wat een wereldhit, na Don Omar het meest gehoord en echt op de raarste plaatsen)
Verder: hooverphonic (zelfs in panfluitversie!, milow en soulsister

Favoriete I-pod album voor op de bus: Paul kalkbrenner – Berlin Calling

Ontroerendste boek (van een Zuid-Amerikaan): Het ongrijpbare meisje – mario vargas Llosa (Peru)

Ontroerendste boek (andere): Norwegian Wood, Haruki Murakami (Japan)

Afgelegenste plaatsje: Puerto Williams, Chili

Mooiste koloniale stad: Cusco, peru

Dankbaarste Trip voor foto’s: 3-daagse naar de Uyuni zoutvlakte in Bolivia

Indrukwekendste duik: Isla Coiba, panama

Geweldigste snorkeltocht: Shark ray alley - Hol Chan, belize

Lekkerste drank: De pisco sour (uit peru welteverstaan, niet die van Chili!)

Beste uitzicht: Vulkaan Misti, Peru – 5800 meter

Spectaculairste ‘road trip’: Salta – san antonio de las cubres, Argentinie - In het spoor van de tren de las nubes

Avontuurlijkste mountainbiketocht: Most dangerous road, Bolivia

Mafste party: illegale party in san pedro de atacama, Chili

Meest tegengekomen toeristen: Israeli’s! en verder duitsers, austrauliers en Engelsen (raar genoeg weinig Belgen tegengekomen, op al mijn handen en voeten te tellen!)

Mooiste kerk: die in san andres de Xecul, Guatemala

Interessantste museum:Gold museum, Bogota (ja liesje – zeeeeer interessant!)

Fijnste grensoverschrijdende trip: zeiltrip Panama – Colombia

Fascinerendste volkje: Yanomami’s, amazonienwoud

Idyllischste strand: Anakena Beach, Paaseiland

Beste Hotel: Casa Marapiso, Costa Rica (een boomhut midden in de jungle)

Spannendste moment: met een lekke nafttank zitten in het niets in Argentinië

Gevaarlijkste moment; in een auto zitten tegen 150 in het donker op een klein baantje in Venezuela

Grappigste moment; een Engelse die me na onze 3-daagse trip in Bolivia vraagt wat nu eigenlijk “Asi” betekent in het Spaans, omdat ik dat zo veel gebruikte….. terwijl ik steeds Ahhh si zeg (zoals ah ja :-))

Mooiste moment; Met liesje en een flesje wijn genietend van de (bijna) zonsondergang op een geweldig mooi uitkijkpunt (aaaaaaah)

Jawel tijd om jullie te laten! Het is waanzinnig geweest, ik zou het meteen opnieuw doen! Het is voorbij gevlogen (ik zie me daar nog angstig en blètend aan de luchthaven van Schiphol staan, alsof het gisteren was), maar nu voel ik wel dat het tijd is om terug te keren! Tijd om iedereen terug te zien (aaahh) en tijd voor ne goeien trappist, pak friet en krokant smoske kaas! Heel veel bijslapen (was hier steeds ten laatste om 6u wakker – dan heb je eens 1 jaar vakantie :-)), heel veel muziek beluisteren en heel veel filmpjes zien!

Dit heb ik altijd al willen zeggen; bedankt voor jullie trouwe aandacht, voor alle reacties en ja wie weet tot een nieuwe reeks! :-)

De prijsvraag dan….. wie het nog niet doorhad; elke titel van een blog was tevens een songtitel (behalve de eerste en soms vervormd, soms meerdere titels, soms meerdere artiesten mogelijk ) de eerste die me nu alle 27 artiesten kan doormailen, krijgt nog een leuke prijs opgestuurd!

Succes er mee en tot snel ergens int stad!

El Bockie

  • 21 November 2011 - 07:46

    MERCI SUBLIEM:

    Hey Tom, Bockie, wat een schitterend eindverslag. Met open mond lees ik hoe je vooral de realiteit in het leven ervaren hebt. Of het een andere mens van je maakt zo'n avontuur weet ik niet, alleen denk ik wel dat je gauw dingen gaat relativeren en beter kan plaatsen. We zijn - ik denk dat ik in naam durf spreken van al je bloggers en lezers - blij dat je straks behouden en veilig terug thuis bent en dat we samen weer een pintje kunnen drinken en napraten over dit avontuur. Je hebt mij en velen in ieder geval goed kunnen boeien met je verhaal en ik zou zeker, al was het maar voor jezelf, al die teksten keurig bundelen in een mapje 'onvergetelijk' want dat lijkt het avontuur volgens mij, voor u toch te zijn. Als je straks de gedachte hebt en de zin om in je zwembroek rond te lopen, dan komt hier de ontnuchtering en meld ik dat het vrij fris en mistig is momenteel in Antwerpen, op deze maandagmorgen. Geniet van je terug komst en dikke, dikke merci voor het fijne, sublieme verslag. Net zoals bij je vertrek kan ik je melden dat we nog steeds met een 'regering van lopende zaken' zitten en dat er qua politiek niet zo heel veel is gewijzigd in dit land. Integendeel. Wen maar gauw aan de gedachte dat crisis, besparingen, faillissement en ondergang de meest gebruikte woorden zijn in de media en dat men nog altijd op het oude liedje doorgaat. Dat noemen ze een niet te verslijten, oersaaie en triestige hit maar de boer ploegde verder. Tot gauw en thanks !

  • 21 November 2011 - 08:13

    Ariane VDH:

    Hey Tommeke,
    We zijn met z'n allen een beetje in gedachten 'met jou' op reis geweest, veel gedroomd, veel samen beleefd. Het was super! Moeten we nog eens doen :-).
    Deze ervaring is er één om te koesteren en dicht bij je hart te dragen.
    Tot snel in Antwerpen..voor mijn part in short & sletskes. Doe (nog) ne keer wild :-).
    X

  • 21 November 2011 - 10:12

    Noralora:

    Heeeey Bockie,
    geniet nog lang na van uw avonturen en als dat op slippers en short moet: gewoon doen! ;) Breng gerust maar wat Juanes en consoorten mee naar België, kan nooit geen kwaad!
    Ik vind het toch nog steeds moedig dat je deze trip alleen ondernomen hebt (of allez, het vliegtuig in Schiphol toch alleen genomen hebt ;) ) en ben ongelooflijk jaloers op je avonturen en de rust & 'wijsheid' die deze trip je meegegeven heeft. Chapeau!
    Tot in de caravan van de Cook & Book? ;)

  • 21 November 2011 - 10:23

    Benny Van Den Oever:

    Tot in de Karel van den Oeverstraat dan maar weer...

    We zullen een hindernissenparcours aanleggen, buurvrouwen vragen om af en toe wat pikante hapjes te verkopen, een downhill-afrace-baan aanleggen van op je dak tot aan het waterbouwkundig labo, een muziekinstallatie op straat installeren, en vragen dat iedereen voortaan 'que tal' en 'a si' per dag minstens 8 keer uitspreekt, bij voorkeur op enig volume en voor jouw voordeur...allemaal om de heimwee die er onvermijdelijk zal volgen wat draaglijker te maken. (Bier helpt ook.)

    Hasta luego!

    B.

  • 21 November 2011 - 15:40

    Kat:

    Wat een knaller van een eindverslag, Tommie! Ben superblij dat Guatemala zoveel ereplaatsen krijgt in je lijstjes. Tot volgende weeeeeeeeekkk!!!!!!!!!!!

  • 21 November 2011 - 16:19

    Hilde:

    Tom, wat een eindverslag! Super. Wij zijn hier vooral blij dat je zo'n onvergetelijke reis hebt kunnen maken. Velen zullen jaloers zijn, maar toch heb je ons ,vanop afstand weliswaar, telkens laten meegenieten van de verhalen en de foto's. onvergetelijk, gewoon super!
    De sletskes kan je beter wegsteken...

  • 21 November 2011 - 17:33

    Isabel Steeno:

    schitterend! een mens wordt er stikjaloers van...welkom thuis! x

  • 21 November 2011 - 18:42

    Stijn:

    Ik mis nog een lijstje: 'meest onvergetelijke seks'!

  • 21 November 2011 - 19:10

    Iris, Je Buurvrouw:


    Ja Tommeke, 'k ben erg benieuwd of ik morgen al ga zien. de meisjes hebben al alles ingepakt, toffe madammmen trouwens. Maar binnen een paar uur woon je weer in een groot huis naast mij , goed vooreen babbeltje. Dikke knuf en tot morgen misschien ( raar hé tot morgen)
    ..

  • 21 November 2011 - 19:58

    Babs Van Den Oever:

    Hey Tom,

    wij hebben ongelooflijk genoten van je verslagen, lekker wegdromen op saaie werkdagen... Je hebt me in ieder geval nog warmer gemaakt om naar Zuid-Amerika te trekken, al zal het dan wel op een ander tempo zijn, ik werd soms gewoon al moe van het lezen alleen van je verslagen :-)!

    Tot snel!

    Babs, Bert en Lotta

  • 21 November 2011 - 21:00

    Laurence Colson:

    SUPER!!! Ik ben jaloers!! Je hebt dat goed gedaan en ook ik heb je op de voet gevolgd. Je spaans zal wel perfect zijn nu zeker?
    A ver si nos vemos pronto, y me cuentas! un beso

  • 22 November 2011 - 10:57

    Robby:

    Hey Tom! Ik heb genoten van je reisverslagen, kerel. Het is duidelijk een schitterende ervaring geweest. Welkom terug in het land bij uitstek om lang uit te slapen, als je pas wil wakker worden als het licht genoeg is ;-) Tot dra, op een goed concertje!

  • 02 December 2011 - 02:46

    Mr. Wiggles:

    Tom weer terug in België en ineens is er een regeerakkoord?! Heb je het ff geregeld? Wij genieten nog even van de zon, laatste stop wordt Fiji! De overgang naar het koude NL zal groot zijn, graag van jou wat tips om de thuiskomst te vergemakkelijken :)
    Groetjes Rick en Hanneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Corn Island

Bockie goes south america

Recente Reisverslagen:

21 November 2011

This is it! The End! A blog to say goodbye!

14 November 2011

Volcano!

09 November 2011

La Isla Bonita!

31 Oktober 2011

Welcome to the jungle

20 Oktober 2011

Finally! There must be an angel (fall)!
Tom

Jawel, het is zo ver! Op 9 januari begint mijn tocht van 11 maanden door Zuid- en Midden-Amerika! Ik en mijn rugzak beginnen in Buenos Aires, 6 maanden later komt mijn lief Liesje me vergezellen in Costa Rica en waar we eindigen... dat zien we nog wel!

Actief sinds 29 Dec. 2010
Verslag gelezen: 27612
Totaal aantal bezoekers 124487

Voorgaande reizen:

09 Januari 2010 - 23 November 2011

Bockie goes south america

Landen bezocht: