copa ... Copacabana! - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Tom De Bock & Liesje! - WaarBenJij.nu copa ... Copacabana! - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Tom De Bock & Liesje! - WaarBenJij.nu

copa ... Copacabana!

Door: Bockie

Blijf op de hoogte en volg Tom

25 April 2011 | Bolivia, Copacabana

Wel vrienden,

Even een "kort" berichtje, zodat jullie weer niet ongerust worden! Deze keer niet zo'n grootse avonturen, maar iets minder goed nieuws...

Ik heb Peru verlaten met een wel heel fijn en bijzonder cadeau... Yep een of andere voedselbacterie (de ceviche was de dader, maar het is zo verraderlijk lekker!). Jawel ben er dagen slecht van geweest en heb heel wat toiletten en struikjes van dichtbij gezien, maar verdere details ga ik jullie besparen ! :-)

Dus ja, ik had zo veel plannen in Bolivie, maar ik heb wat moeten afblazen en verschuiven! Ik voelde me echt slecht en had weinig energie. Helaas geen nieuwe bergbeklimming (huayna Potosi) en helaas geen jungle.

Tussendoor wel de "most dangerous road" gedaan. Je start op 4700 meter en daalt dan duizelingwekkend met de mountainbike langs scherpe bochtjes naar een eindhalte van 1200 meter. In het verleden zijn hier 100'en mensen naar beneden gedonderd met hun auto of bus. Het blijft een beetje bizar om op deze plaatsen te stoppen en foto's te nemen. Maar de setting van deze tour is echt prachtig, doorheen de groene Yungas.

Op de eindbestemming in Coroico ben ik dan een paar dagen blijven plakken. Het is echt een stukje paradijs en subtropische jungle. Ik sliep er in een hostel in de bergen met een fantastisch zicht en zwembad en dat voor amper 4 euro per nacht. De arrogante Franse eigenares moest je er wel bij nemen. Maar het was de ideale plaats om te bekomen en te recupereren. Althans dat hoopte ik toch...

Na een paar dagen bleef ik last hebben en me niet zo goed voelen, dus besloot ik dat het wijzer was om een dokter te gaan opzoeken in La Paz. yep die had dus de diagnose dat ik met een of andere voedselbacterie zat. Veel kon ik er niet aan doen. Hij schreef me wat pillen, enkele rustdagen en een (streng) dieet voor. Dus ben ik nog wat dagen in La Paz blijven hangen.

Maar kijk aan alles is altijd wel iets positiefs. Het goede is dat ik ondertussen elk mogelijk cinema zaaltje in La paz heb ontdekt en eindelijk mijn filmschade heb ingehaald (Black Swan! hall pass! true grit! ...)! Gelukkig zijn de meeste films hier in het Engels met Spaanse ondertitels, dus ik leer ondertussen nog wat Spaans bij ook. Een win-win situatie!

En gelukkig is La Paz een boeiende en fascinerende stad. De hoogste hoofdstad op 3660 meter (en dat voel je bij elke klim), gelegen in een een kom en prachtig omgeven door bebouwde heuvels en besneeuwde bergtoppen. De zotste stad tot nu toe, een drukte van jewelste. Het krioelt hier van de taxi's en minibusjes. 1000'en minibusjes waarvan de begeleiders om het hardst tegen elkaar op roepen en nog zitten ze allemaal overvol. Er zijn constant demonstraties (je hoort het hele tijd knallen) en wegblokkeringen. Het leeft hier echt! En het is 1 grote open marktplaats, overal straatventers en drink- en eetstandjes. Man het ruikt hier overal zo lekker, maar ik moet ze genadeloos negeren en aan mijn maag denken! (en dat doe ik veel).

Van zodra ik me terug iet of wat beter voelde, wilde ik meteen gaan trekken! De bus genomen naar Sorata en van daaruit een mooie 3-daagse trekking gedaan. Yep weer met een gids, Cesar, een echte ancien die al meer dan 15 jaar gidst en bovendien een voortreffelijk kok is. Hij kent echt elke mogelijke trekking in Bolivie en hij sprak zelfs heel gefascineerd over een 23-daagse trekking. Oh die wil ik graag doen, maar het zal voor een andere keer zijn. Hij had indertijd zijn Braziliaanse vrouw achtergelaten om voor zijn late roeping en nieuwe liefde te kiezen: de bergen! Yep je zal maar thuis komen met het nieuws.... "schat, ik heb een ander...." Love can be cruel! Maar ik wijk af... Wat zo fijn is, is dat die man nog steeds elke dag geniet van zo'n trekking, echt mooi om te zien. Maar je zou voor minder, we zetten onze tent op aan een prachtig gelegen meer. Vandaar trokken we verder naar een gletsjer op een gezegende hoogte van 5020 meter! Fantastisch! en ik was terug de ouwe...!

Van Sorata ging ik dan (langsheen een supermooie baan) naar mijn eindbestemming in Bolivie - Copacabana aan het Titicacameer! De laatste pelgrims zwerven hier nog rond (met Pasen verzamelen ze hier steeds voor een processie), hoewel de grote drukte net voorbij was.

Vandaag nog een boottocht gemaakt naar Isla del sol, een eilandje wat verderop in het meer waar de eerste Inca's zouden geweest zijn. Wegens een hevige diarree aanval ben ik er als enige uitgespurt aan de Zuidkant van het eiland, iedereen voer verder naar de Noordkant. Maar die stop was echt niets te vroeg... Yep het is even stabiel geweest, maar vandaag was het terug een klein beetje oorlog in mijn buik. Maar we blijven lachen en genieten, ondanks alles nog een prachtige wandeling gemaakt naar een afgelegen en verlaten strandje! Wat is het hier idyllisch!

Als Uitsmijter van de week wil ik graag deze mooie traditie nog meegeven. Op Goede vrijdag is het hier de gewoonte dat men 12 gerechtjes klaarmaakt en (uiteraard)opeet! Verwijzend naar de 12 apostelen. Ik heb alle recepten bij gehouden, dus Stijn je weet wat je volgend jaar te doen staat! :-)

Exit Bolivie en re-enter Peru! Althans dat hoop ik. Morgen zou ik ik mijn ouders treffen in Cuzco. Maar voorlopig geen enkele bus vanuit Copacabana wegens een of andere staking. Dus afwachten of het morgenvroeg opgelost geraakt.

Spannende tijden! Want de dag daarna doe ik al de Inca Trail en dan maken we een road trip naar Lima! Hoe dat allemaal afloopt en of de oorlog hiervanonder gestaakt wordt, lees je volgende keer...

Nog een zalig late Paasgroet en tot in een dikke 2 weken!

zus, hoe was het met de mannen in den Atlas?

Hasta la vista

Tom

  • 26 April 2011 - 15:57

    Hilde:

    Zo kort was het verslag niet, maar wel weer zeer interessant! Jammer dat je ziek geweest bent en hopelijk ben je snel weer de oude! Kennen ze daar 'enterol'? Is voor je darmflora terug wat in orde te brengen. Dat hadden de mannen ook mee naar marokko, maar gelukkig is niemand van de groep ziek geworden. Diarree tijdens mountainbiken zal blijkbaar ook niet alles zijn. Ze zijn teruggekomen met leuke verhalen, ze vonden het fantastisch en uniek! Het was ook goed georganiseerd, fietsen van plaats naar plaats, hotels, kesbah (weet niet of ik dat juis schrijf?) Ze vonden het een leuke ervaring maar de temperatuur was sommige dagen boven 30 en dat maakte het wel zwaar. Geen accidenten gebeurd, alleen Dirk is de laatse 10 km gevallen : en afdalen en filmen en putteke niet gezien,... knietjes liggen open! Als het dat maar is! Ik was met Robbe een weekje aan zee, en echt waar, het was beter dan in de zomer ! De temperaturen zijn eind van de 20, we hebben al een "groot vakantie" gevoel, maar helaas moeten we daar nog even op wachten.
    Vele groetjes, ook aan ma en pa !! x

  • 27 April 2011 - 17:54

    Evie:

    oei, het ziekzijn-gedeelte is minder! Hopelijk ondertussen volledig op krachten terug om de machu picchu te veroveren.

  • 02 Mei 2011 - 20:20

    Nr 42:

    Hey Tom,

    je hebt een gezellige lentepoets gemist, maar no worries, de zusjes hebben goed meegedaan in jouw plaats, geen sprietje onkruid meer op je stoep :-)

    Geniet er daar nog van, en, nog belangrijker, laat ons maar blijven meegenieten met je verslagen!

    Groetjes,
    B&B&b (jep, er komt uitbreiding in de straat...)

  • 05 Mei 2011 - 19:55

    Hans Snijders:

    Get well soon Bockie!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Copacabana

Bockie goes south america

Recente Reisverslagen:

21 November 2011

This is it! The End! A blog to say goodbye!

14 November 2011

Volcano!

09 November 2011

La Isla Bonita!

31 Oktober 2011

Welcome to the jungle

20 Oktober 2011

Finally! There must be an angel (fall)!
Tom

Jawel, het is zo ver! Op 9 januari begint mijn tocht van 11 maanden door Zuid- en Midden-Amerika! Ik en mijn rugzak beginnen in Buenos Aires, 6 maanden later komt mijn lief Liesje me vergezellen in Costa Rica en waar we eindigen... dat zien we nog wel!

Actief sinds 29 Dec. 2010
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 124507

Voorgaande reizen:

09 Januari 2010 - 23 November 2011

Bockie goes south america

Landen bezocht: