It's a kind of magic... galapagos! - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Tom De Bock & Liesje! - WaarBenJij.nu It's a kind of magic... galapagos! - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Tom De Bock & Liesje! - WaarBenJij.nu

It's a kind of magic... galapagos!

Door: Bockie

Blijf op de hoogte en volg Tom

14 Juni 2011 | Ecuador, Galápagos

Vriendjes,


Tijd voor een "kort" verslagje van de Galapagos eilanden!

Maar eerst even wat droge feiten, ja we moeten er door maar de leraar in mij komt naar boven, maar het is essentiele informatie! De Galapagos eilanden zijn een groep van iet of wat 17 grote vulkanische eilanden en nog een pak kleinere eilandjes en rotsformaties op 1000 km van het vasteland. Vanaf 1832 behoren de eilanden tot Ecuador, daarvoor was het een soort van Noman's land. Niemand was er in geinteresseerd (iedereen beklaagt zich het nu natuurlijk), iedereen vreesde deze mistige plaats, een oord voor piraten. De eerste "permanente" inwoner was een zatte Ier in de 19e Eeuw (ja ze zitten echt overal he - hij kweekte hier wat groenten die hij verkocht aan de 'whalers' voor rum) en dat was dus heel laat. Maar deze late 'settlement' is deels de redding geweest voor deze eilandengroep en een van de redenen waarom er nu nog zo veel fauna en flora in takt is gebleven. De held hier is ongetwijfeld Darwin, die hier in 1835 passeerde met zijn Beagle, maar wat een ontnuchtering.... Hij was hier amper 5 weken op 4 verschillende eilanden! Ik dacht dat die hier veel langer had gezeten... Maar toch ondanks dit korte verblijf zijn de eilanden nu zo populair! Voila tot zo ver de leerstof, kunnen we terug verder...

Ik arriveerde hier 2 weken geleden in Puerto Ayaro op het eiland Santa Cruz, het drukste en meest bevolkte eiland (20.000 inwoners). Het is amper zo groot als het Paaseiland, maar een pak toeristischer (americanos!) en minder een echte gemeenschap van "indigenous originals" (vanwege de late nederzetting dus). Toch is het hier fijn vertoeven met tal van bars, restaurantjes, duikcentra, ... Eigenlijk allemaal in 1 grote, lange hoofdstraat.

Maar waarvoor de meeste toeristen hier eigenlijk komen, is natuurlijk om zo veel mogelijk verschillende eilandjes te bezoeken en dat kan alleen via een georganiseerde cruise vanuit Santa Cruz... Hier aangekomen had ik nog geen boot, dus mijn eerste dag bestond uit een lange zoektocht langs de tientalle kantoren. Allemaal bieden ze verschillende cruises aan van 2 tot 8 dagen, van basic tot zeer luxueus, noordelijke of zuidelijke eilandjes, alles kan... Het hoogseizoen is op gang aan het komen, dus heel veel keuze had ik niet meer, maar in de late namiddag had ik dan toch prijs. Ik kon de volgende middag op 8-daagse cruise vertrekken, jawel met de jacht Darwin, het kon slechter. En ja het loont de moeite om te wachten, want de prijs was de helft als normaal en pastte zo nog in mijn budget! Feest!

De volgende dag terug naar de luchthaven en daar ingescheept en mijn medereizigers leren kennen, een bont allegaartje van verschillende nationaliteiten: In totaal waren we met 12, Een Israelische (de meest sympathieke en sociale tot zover), een Italiaans koppel op honeymoon, een Amerikaanse, een Engelse Nieuw-Zeelander (uit het geboortedorp van Darwin, hij is 60 jaar en zijn droom komt nu eindelijk in vervulling, mooi toch :-)) en een pak Austaliers. Halfweg gewisseld (de meesten hadden een 4-daagse geboekt), de Australiers er uit en een pak nieuwe Aussies in de plaats plus een zeer fijn Hollands koppel en een Duits meisje. Vanaf toen waren we met 16, maar de boot was gelukkig ruim genoeg... Nou ja de slaapcabine was krap en soms een beetje puzzelen. Maar ik had het vooral goed getroffen met mijn roommate; een 42-jarige toffe Duitse leraar! Genau! Verder hadden we een heel interessante gids (een ingewijkte Francaise) en een geweldige kok (denk aan een Ecuadoriaanse versie van Luigi, de Italiaanse kok uit de simpsons)! Echt weer een week lang mijn buikse vol gegeten (mmm die mini pizza's)!

Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk de tocht langs de verschillende eilanden, in totaal hebben we er een stuk of 10 bezocht! Elk eiland is totaal verschillend, met een andere fauna en flora! En vaak vind je op 1 eiland 1 bepaalde plant of diersoort die enkel hier voorkomen. Echt zot, want vaak liggen de eilanden dicht bij elkaar. En ja waanzinnig hoe tam alle beesten hier zijn, je kan ze letterlijk aanraken. Dit is hun terrein, jij bent de indringer. Het was weer volop beestjes kijken; zeeleeuwen, gigantische leguanen, pinguins, flamingos, krabben, ... Maar de iconen hier zijn natuurlijk de reuzeschildpaden. Maf om ze hier in de highlands zo maar in het wild te zien, aan het grazen, heel indrukwekkend, vooral wetende dat sommige hier al van de 19e Eeuw rondliepen (en die Darwin nog hebben weten passeren...). Je kan al de dieren dus in hun natuurlijke habitat observeren, hoe ze hun vrouwtjes versieren, hoe ze zogen, hoe de albatrossen een gek dansje maken.... Yep het was alsof we in een live national geopraphic natuurdocumentaire zatten! Heel leerrijk en fascinerend!


Maar hoe prachtig het ook was, het echte hoogtepunt voor mij waren de dagelijkse snorkeltochten! Een wereld apart.... het water is zo helder en vol leven. We hebben hier gesnorkeld met zeeleeuwen (die komen gewoon rond je heen zwemmen), pinguins, enorme scholen vissen, zeeschildpadden en jawel haaien! Op een ochtend waren er al de hele tijd 3 haaien rond onze boot aan het cirkelen en we mochten er gewoon bij. De haaien zijn hier zonder gevaar en hebben nog nooit een duiker of snorkeller aangevallen (wel eens een enkele surfer). Je weet dus dat ze niets doen, maar toch giert de adrenaline door je lijf, je kan zo dichtbij komen. Vooral toen er eentje recht op me afkwam en in mijn ogen keek, moest ik toch bijna in mijn zwembroek schijten, maar enkele seconden later zwom hij gewoon rustig verder de andere kant uit. Heel vriendelijke haaien hier :-)

Dus het was echt een fantastiche tijd aan boord, heel hard van genoten en zeker weer een hoogtepunt!

Eens terug in Santa Cruz ben ik met de sympathieke Israelische nog naar een ander eiland geweest (Isabela) via een bumpy speedboottocht (niet voor gevoelige magen). Hier kan je de hoogste vulkaan beklimmen, weer een totaal ander landschap, maar helaas was het bewolkt en hadden we niet het verhoopte zicht. In de late middag nog een maf Engels koppel leren kennen (Isabela is helemaal niet zo toeristich, dus je komt er snel iedereen tegen). Met hen zijn we s'avonds gaan karaoken, we hadden de hele bar voor ons, dus ons goed laten gaan op Madonna, Robbie williams en natuurlijk wat spaanstalige hits (suavemente!). Daarna met zen allen naar de enige bar/discotheek hier geweest op de meest fantastsiche locatie; de pier met een geweldig zicht op het prachtige, tropische strand! Het was een leuk feestje!

De dag erna met een ferme kater teruggekeerd naar Santa Cruz, de speedboot toch overleefd en afgesloten met een scuba dive! Ik wou nog 1 keer die fenomenele onderwaterwereld beleven en iets dieper dan met de snorkel. Dus op 12 meter diepte geweest en het was nog meer adembenemend. Een paar ferme pijlstaartroggen gezien en weer een paar gigantiche haaien! Deze keer op de bodem, waar ze gewoon bewegingsloos blijven zitten. Ik had er gewoon de hele middag naar kunnen blijven kijken. Helaas geen 'hammerhead sharks' gezien, maar ik wil echt nog eens terugkomen! Ben helemaal weg van het duiken nu, dus tijd om voor mijn PADI brevet te gaan (allicht in Colombia, waar het heel goedkoop is).

Mijn laatste avond nog 'gecouchsurft' (ja zelfs hier zitten ze!). Het was zalig, hij had een gigantisch groot huis, mooi opgemaakte kamers met airco, een superruime badkamer. Beter als de meeste hotels quoi en volledig gratis!


In totaal ben ik hier nu 2 weken geweest, maar het hadden er gerust nog wat meer kunnen zijn! Geen druppel regen gevoeld, stralend weer, de meest pure natuur, lekker eten en een heel relaxe sfeer. Dit is alweer een paradijs, boven en onder water en een plaats om te koesteren!


Ondertussen gaat het weer snel en ben ik via Quito naar mexicooooo gevlogen om neef Stephan te bezoeken! Over Mexico city vliegen is zot, die stad lijkt eindeloos groot! Laat toegekomen en blijven slapen in de luchthaven om dan s'morgens de eerste bus te nemen naar Queretaro, waar neef Stephan woont en werkt. De bussen hier zijn zwaar luxe en je zit precies net terug in een vliegtuig. Je moet eerst door de metaaldetector, je krijgt ontbijt en een krantje, supercomfartable zetels, verschillende moderne TV schermen waar je via een koptelefoonsysteem de ene na de andere film te zien krijgt en zowaar 2 toiletten! Ja dat is hier toch een andere klasse en heb ik in maanden niet meer gezien. Aan de bushalte werd ik opgewacht door Laura, de superjoviale vriendin van Stephan. Ze is met mij al meteen enchilladas gaan eten in het gezellige centrum! Hier wil ik nu een paar dagen bekomen, de reisvermoeidheid begon even toe te slaan, dus even uitrusten met wat taco's en tequila's en dan vliegen we er terug in!

Voor het eerst in 6 maanden ben ik nu weg van het Zuid-Amerikaanse continent en terug boven de evenaar! En het voelt hier totaaaaal anders aan! Hoe exact lezen jullie in een dikke 2 weken!



Ciao chicos!

  • 14 Juni 2011 - 20:58

    Michel:

    zot man, echt bangelijk!!

    greetz vanuit 'maar' de provence ;-)

  • 15 Juni 2011 - 02:45

    Arnold En Dorian :

    Hiet een berichtje van het ¨zeer fijne Hollands koppel´ haha!! Verslag is leuk om te lezen en je foto´s zien er ook erg gaaf uit! Veel plezier in mexicoooo en we zien je mogelijk ergens onderweg!

  • 15 Juni 2011 - 11:22

    Hilde:

    Jouw foto's zijn toch wel meer dan geweldig! Deze trip lijkt meer dan fantastisch, en echt wel national geographic. Het enige wat ik kan zeggen is dat het hier nog steeds goed weer is, verder dan dat ... tja, geraak ik niet. De kids zijn hier druk aan het studeren, hopelijk worden ze ervoor beloond. En ja, ik heb mijn diploma van "kleuradviseur", had toch wel 84 zeker!
    Begin juli gaan wij naar Athene, tis toch iets hé, kijk er in ieder geval naar uit!
    Doe heel veel groetjes aan Stéphan!!
    Hou je goed, x

  • 15 Juni 2011 - 12:24

    Benny30:

    We blijven volgen, likkebaardend aftellen naar onze eigen volgende trip.

    Geniet van Mexico! Het zal wel iets anders zijn...de wereld is groot, he!

    PS: Om jou nu écht jaloers te maken : het is hier toch warmer dan bij jou!! Nà!


  • 15 Juni 2011 - 18:25

    Evie:

    Wauw wat een mooie foto's, idd precies een natuurrapportage. Zo mooi daar!
    En de fotootjes mert jezelf op, je ziet het dat je het naar je zin hebt! De groetjes in Mexico
    Ohja, ik ben deze week op men nieuw werk in wilrijk begonnen, dat kan je ook als een avontuur aanzien :o)

  • 18 Juni 2011 - 20:47

    Lydia:

    ik ben het met iedereen eens zo'n mooie foto's ben blij voor u dat je dit allemaal kan meemaken en wij genieten met u mee thanks hier voor nog vele groetjes van ons

  • 24 Juni 2011 - 14:20

    Dirk VdA:

    Hallo Tom, Galapagos eilanden staan bovenaan mijn reislijst als duikbestemming maar is pokkeduur dus ben stikjaloers alleen die witpuntrifhaaien da's een lachertje hoor, die zijn zelfs bang van een Yorkshire Terriër. Tot snel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Galápagos

Bockie goes south america

Recente Reisverslagen:

21 November 2011

This is it! The End! A blog to say goodbye!

14 November 2011

Volcano!

09 November 2011

La Isla Bonita!

31 Oktober 2011

Welcome to the jungle

20 Oktober 2011

Finally! There must be an angel (fall)!
Tom

Jawel, het is zo ver! Op 9 januari begint mijn tocht van 11 maanden door Zuid- en Midden-Amerika! Ik en mijn rugzak beginnen in Buenos Aires, 6 maanden later komt mijn lief Liesje me vergezellen in Costa Rica en waar we eindigen... dat zien we nog wel!

Actief sinds 29 Dec. 2010
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 124498

Voorgaande reizen:

09 Januari 2010 - 23 November 2011

Bockie goes south america

Landen bezocht: